torsdag 4 december 2014

Lucka 4: Det här med könsneutralt äktenskap

Hej!
Nu kommer det att komma ett inlägg om en sak där alla har sin egen synvinkel. Jag kan genast här i början säga att kommentera gärna! Jag vill höra era åsikter och jag kommer att respektera dem lika mycket som jag hoppas att ni respekterar min.

De som bor i Finland har säkert inte missat nyheten om att riksdagen har sagt ja till samkönade äktenskap. Jag kan säga att jag inte riktigt är insatt i ämnet, men om jag har fattat rätt så får samkönade par ingå äktenskap i magistraten och eventuellt kyrkan om församlingen och prästen tycker att det är okej.
Jag kan faktiskt inte säga hur jag känner mig, jag är ganska neutral. Jag tycker att det är super att ALLA har rätt till ett äktenskap, oberoende sin sexuella läggning. Alla ska ha rätt att visa sin kärlek för en annan person och leva lyckligt.
En annan synvinkel har jag också från min troende sida. Enligt kristendomen så är äktenskapet mellan en man och kvinna, så på det sättet är jag lite emot det, men jag vet också att kyrkan borde uppdatera sig till dagens värld. Det mest kontroverisella är Bibeln. Den säger att homosexualitet är något negativt, men samtidigt så säger den att alla ska bli behandlade lika och att älska sin nästa. Då kommer man in till olika tolkningar av Bibeln. På grund av min troende sida så står jag lite på båda sidorna.

Det som har stört mig mest är hur man har varit mot kristna under denna debatt. Man diskriminerar oss för våra åsikter. Jag tycker att alla borde respektera allas värderingar och åsikter, lika mycket som vi har respektera andras åsikter så tycker jag att andra borde respektera våra. Alla har har sina värderingar, kyrkan även. Det värsta är att vi lever i en sådan värld där man är emot att diskriminera folkgrupper, vad gör de till kristna?!

Hoppas att ni respekterar min åsikt, jag vet inte hur mycket ni fick ut av det här inlägget, men något åtminstone. Jag lovar att det blir lite mer lättsam känsla här på bloggen, det är ju ändå juletid! Jag är ändå glad att jag fick denna förfrågan att skriva om det här.
Ha det bra!
(P.S. Jag har tagit inspiration från Hannas blogg, tack för det!)

1 kommentar:

  1. Varsågod! Håller med dig i det mesta! :) Bra att du vågar ta upp kontroversiella ämnen!

    SvaraRadera