lördag 20 december 2014

Lucka 20: Min familjs jultraditioner

Hej!

Idag blev det ett maraton av blogginlägg, jag har varit så upptagen hela veckan.

Min familjs jultraditioner är relativt nya eftersom vi inte har i så många år firat julen hemma hos oss. Vi bygger på nya traditioner och det är riktigt trevligt.

Under jul förberedande tiden händer allt möjligt. På första advent äter vi vår första julmiddag. Då kommer också de första julprydnaderna och ljusstakarna fram. Vi brukar också ha som princip att inte lyssna på julmusik före första advent.

När jullovet börjar så börjar också de riktiga julförberedelserna. Vi pysslar, bakar mm. Vi klär julgranen dagen före julafton, och då kommer också resten av julprydnaderna.


En tradition som är några år gammal är att vi bakar stora hjärtformade pepparkakor. Alla gör sina egna och sedan hängs de upp. Riktigt fint ser det ut!


 
 På julaftonen så äter vi julgöt till morgonmål. Sedan gör vi de sista förberedelserna till julmiddagen. Klockan 12 tittar vi när julfreden utlyses. Klockan två far vi till julkyrkan, riktigt mysigt!
När vi kommer hem så börjar vi fira julen. Vi har alltid någon bjuden, oftast mommo och Kurt eller Muori Och Vaari. Vi äter julmiddag, och sedan är det tid för julklapparna. Det tar alltid en god stund, och det får det också ta.

En ny sak som jag tänker håla som tradition är julotta. Den är kl. 7. Människor undrar hur jag orkar fara dit, men trust men, it´s totally worth it! Det är såå mysigt! Rekommenderar till alla!

På juldagen eller annandag jul far vi alltid och hälsa på släktingar. Annars tar vi det lugnt och vilar.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar