lördag 13 december 2014

Lucka 13: Idéer för julinredning

Hej!

Enligt mig få julen vara en tid då inredningen inte behöver vara perfekt, man tar vad man har. Huvudsaken till mig är att skapa en stämning som man inte får nån annan tid på året. Det som man själv har pysslat är gulligt och ger mer julstämning, för att då har man gjort något för den.

Det första jag tänker börja med är färger. Julens färger är röd, mörkgrön, brun, grå, guld, silver och vit. Om man börjar med det så får man garanterat ett lyckat resultat. jag som själv tycker om rött har jag inga problem att använda det, och rent inredningsmässigt ser det bra ut. Men grön, varför är grön julfärg? Jag tror att det kommer från julgranen, men om man tittar från en inredares synvinkel så är grön röda förgens komplimetfärg, så det passar sig ju fint! 
Bruna ska man inte använda för mycket, annars kan det bli ganska mörkt, men som tur har man vita som balanserar den.
Guldet och silvret ska man inte använda för mycket, annars ser det för metalliskt ut.


Det andra som gäller är ljus. Nu pratar jag inte som glödlampor- ljus, utan levande ljus. Deras sken är unikt på alla sätt, ingen lampa kan motsvara det. Den har en värme som gör hela rummet varmt och mysigt. Själv försöker jag använda ljus så mycket som möjligt.




En annan ljuskälla som enligt mig är ett måste är ljusstaken och julstjärnan. Vi har i alla rum antingen en ljusstake eller julstjärna. Det ser så fint ut utifrån när man ser en bostad som har ljus vid fönstret. 


Små dekorationen här och där är inget minus, Små tomtar som kikar och änglar är fina och skapar julkänslan. 

En ren i korsstygn som jag har gjort

Knyt ett snöre runt en burk, genast mycket juligare!


Pyssla själv! Själv har jag planerat att göra små paket till mitt rum, eventuellt göra snöflingor som man kan sätta på fönstret mm. Bara man skulle ha tid...

Arbeta runt traditionerna! Julen ska ändå handla om traditioner, satsa inte för mycket på inredningen.


Textilier. Det är inte dyrt att köpa nya kuddfodral och filtar för jultiden. För att få så fint slutresultat så ska man inte köpa t.ex. bara rött, bryt det med fast grå eller grön.


Blanda med din vanliga stil! Bara för att det är jul så behöver man inte byta ut hela sin inredning. Sätt till och ta lite bort, gör vanliga saker till juliga saker mm. 
Mitt egna lilla julträd


Växter. Under julen ska man kanske inte ha rosor eller tulpaner. Satsa istället på julstjärnor, olika barrväxter och ris. Julen är ändå på vintern så man ska inte ha sommar inne!




Här kom lite tips om julinredningen, hoppas det hjälper er!
  

1 kommentar:

  1. Massa fina ideer. Du har ju fixat riktigt juligt i ditt rum. Julen är så härlig, egentligen är det tiden före jul som är den bästa. Jag har säkert 10 små dikesgranar inne som jag älskar. De är de viktigaste för mig för att få upp julstämningen innan jul. Nu är den defintivt här.
    -Lotta K (som inte orkar logga in sig)

    SvaraRadera