måndag 29 december 2014

Lucka 24: Min Jul

Min jul var en väldigt fin jul. Den var fylld med traditioner och fridfull känsla. 
Jag var väldigt glad att vi hade en vit jul, det har vi inte haft på två år. Jag måste säga att det är mycket bättre med en vit jul.
I år var Mommo och Kurt och fira jul med oss. Dessutom firade Oskar (alltså Fannys pojkvän) sin första jul hos oss. 
Jag vaknade redan kl. 8, så spänd var jag ;) Vi syskon har som tradition att titta på Joulupukin kuumalinja, ett barnprogram där barn får ringa till julgubben och däremellan kommer barnprogram som alltid kommer på julaftonsmorgonen. Jag måste påpeka att vi syskon är 22,19,16 och 13. Det är ändå roligt fast vi blir äldre. 
Före vi åt frukost så gjorde jag vår efterrätt till julmiddagen: julig panna cotta med hallonsås. Det var första gången jag gjorde panna cotta och det blev faktiskt riktigt lyckat! 
Fanny och Oskar kom till oss för att äta frukost: julgröt och annat. Efter det så fortsatte förberedelserna inför kvällen. Klockan 2 åkte jag, Ida, Sofia, Fanny och Oskar till julkyrkan: en annan tradition vi har, där får man den riktiga julstämningen!
Efter det for vi hem och gjorde de sista förberedelserna. Sedan kom Mommo och Kurt och vi åt julmiddag. Alltid lika mysigt att sitta i timmar och äta och ha det trevligt! Efter det var det så småningom tid för julklappar! Vi har som tradition att vi öppnar klapparna en för en, så det tar alltid en tid. Jag är väldigt tacksam över mina julklappar! Som äldre har man märkt att det är tanken som spelar mera roll än själva saken. 
Inför julmiddagen (mamma var inte så där sur på riktigt)

Efter alla julklappar var vi ganska utmattade, men vi drack ännu glögg och åt julstjärnor, pepparkakor mm.
En stor hög julklappar


Som ny tradition så har jag börjat gå på julotta, alltså en gudstjänst som är kl. 7 på juldagsmorgonen. Stämningen är så fin där! Alla är glada, fast lite trötta. Man måste vara där för att förstå stämningen! Efter det for jag och Ida hem och vi var hemma hela dagen, bara slöade. Riktigt skönt efter julafton!

Senare under veckan besökte vi Mommo och Kurt och Muori och Vaari, hade det trevligt där.

Såå, så såg min jul ut. Det har varit en riktigt lyckad jul och julen är alltid lika bra!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar