söndag 14 december 2014

Lucka 14: Flygplan

Hej! 

Jaa, som jag skrev i 10 saker som ni inte vet om mig så är jag obsessed med flygplan, så jag tänkte ägna mig ett helt inlägg för att berätta om dem.

Lite historia först. Jag har alltid varit fascinerad flygplan, fartyg mm. Jag vet inte varför, det bara är så. Jag tittade på Air Crash Investigation, en TV- serie som berättar om flygolyckor. Ett väldigt intressant program, kommer på Fox alltid nu och då!

Den riktiga intresset började med att jag började lära känna Nicki, som också är besatt av dem (mycket mer än jag). Vi bara började prata om flygplan och jag har lärt mig såå mycket av henne! 

Nu tänker ni, vad är det som är så fascinerande med flygplan? Jaa, jag kan inte heller riktigt svara på det. Till mig handlar det om deras storlek och styrka, hur eleganta de är. Taken att ett flera tons metalltub kan hållas i luften många timmar är på något sätt så fascinerande. Jag är mera inne på deras funktioner, teknik och utseende, medan Nicki är intresserad av flygolyckor.

Hur ser man mitt intresse för flygplan? På många sätt. Jag vet vilken typ av flygplan flyger över mig, jag vet hurdana sorts flygplan olika flygbolag äger, Jag vet hurdana flygplan åker vart, vart olika flygbolag flyger, jag kan berätta med vilket flygplan en vän har åkt med när de har varit på resa.
Jag följer flertal accounts på instagram som sätter bilder på flygplan, jag har en app på min telefon som är en flygradar (jag ser flygplanens läge i realtid), jag flippar om jag ser ett stort flygplan. (Samma kan ni se härifrån)

Olika sorts flygplan
Det finns två stora flygplanstillverkare som tävlar i branschen: Den europeiska Airbus och den amerikanska Boeing. De olika bolagen har många olika sorts flygplan, anpassade för olika saker. Jag tänkte berätta om dem på det sättet att man ser hur de konkurrerar.

Airbus A320- familjen och Boeing 737- familjen.
Dessa flygplan är konstruerade för kortdistans (t.ex. inom Europa).
Det finns ungefär lika många av dem i luften (båda har över 7000 levererade)
Själv tycker jag mera om Boeing 737 för att den ser bättre ut.
Finnair A321

Norwegian B737


Airbus A330 och Boeing 777
Flygplan med två motorer, brett skrov. Är konstruerade för långdistans. Finnair äger några Airbus 330. 
Boeing 777 är världens största tvåmotoriga flyplan. är känt för att vara en av de mest utvecklade flyplanen i dagens värld. 
Själv tycker lika mycket om båda. De liknar varandra ganska mycket, men motorerna på 777 är för stora, så jag tycker mera om 330.
Finnair A330

B777


Airbus A350XWB och Boeing 787  
Dessa två flyplan är de nyaste i flygbranschen. Båda har varit mycket sena med sina levererationer, men kanske det är värt det. De är byggda av ett nytt material, komposit, som gör flygplaner lättare och mer bränslesnål. Detta betyder att det är mindre belastning på naturen. 
De är för långdistans, men huvudsaken med dem är inte att få så många som möjligt och rymmas, utan att göra flygandet till en behaglig upplevelse. 
Finnair har beställt 19 Airbus 350 och de första borde komma nästa år. Kan inte vänta! Finnair är faktiskt det första flygbolaget som använder A350
Själv tycker jag mera om Boeing 787 för att den är så gullig! Den är lite fetare och ser bättre ut.
A350


Japan Airlines B787



Airbus A380 och Boeing 747
Dessa två är monstren i flygbranchen! A380 är världens största civilflygplan och kroppen är hela vägen två våningar. I den ryms det upp till 900 passagerare. Båda har fyra motorer och är menade för långdistans
Boeing 747 är mycket äldre än A380. Den första prototyper visades redan 1968, men efter det har man gjort många nyare modeller. Den har också två däck, men endast i fören av flygplanet. I den ryms upp till 600 passagerare. 
Båda flygplansmodellerna skulle ge lösningen till det ökande passagerarantalet, som också tycker jag har uppfyllts!
Själv tycker jag mera om 747 för att den är mer elegant och ser bättre ut. Det är inget fel på A380, den är fet och fin.
Emirates A380

Brtish Airways B747


Det finns många andra bolag som konstruerar flygplan, men dessa är de två viktigaste. Ännu finns det Airbus A340 som har fyra motorer och menad för långdistans, och Boeing 767 som är menad för medel- och långdistans.
Finnair A340



Jag vet inte om jag ska hålla på mer, jag tror att det blir för mycket. Hoppas ni har lärt er något och ni kan alltid fråga mera om ni är intresserade! 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar