lördag 3 maj 2014

ESC 2014

HEJ PÅ ER!

Ni kan säker räkna ut vad detta inlägg kommer att handla om. Jag är definitivt ett fan av ESC så därför ägnar jag ett helt blogginlägg åt det. Jag värderar varje bidrag och berättar vem jag tror att har störst chans att vinna. Det här inlägget kommer att vara ganska långt, men hoppas ni orkar läsa. Kommentera era åsikter eller kritisera mina åsikter, det är intressant att höra andras åsikter!

Semifinal 1

Armenien- Not Alone: Det här är en av mina favoriter! En mix av Coldplay, Imagine Dragons och lite dubstep som funkar! Den här kan helt bra vinna!

Lettland- Cake to bake: Den här är ju helt rolig och man blir på gott humör när man hör den, men med tanke på musikvideon så undrar jag vad annat de har satt i tårtan ;)

Estland- Amazing: En säker sång i Eurovisionerna. Inte helt dålig men står inte heller ut så mycket.

Sverige- Undo: En helt bra sång, men ballader funkar inte i Eurovisionerna! Hon sjunger nog bra och det här är nog en av mina favoritballader.

Island: No Prejudice: Intressant val. Står säkert ut ur mängden, men den är ju inte vinnarmaterial. Roligt att det kommer lite glada sånger alltid då och då.

Albanien- One Night's Anger: Nej. Det här är inte bra. Hon sjunger väldigt gnälligt och bara nej.

Ryssland- Shine: Säker val även från Ryssland, kanske det är bra om man tänker på all kritik som kommer på Ryssland. Inte helt dålig, men den är så "flat".

Azerbajdzjan- Start a Fire: Fin ballad, lite för långsam. Fast den är långsam så är den fin och det är en av mina favoritballader.

Ukraina- Tick Tock: Säker Eurovisionssång, inte heller helt dålig. Är i min smak lite för mainstream- pop

Belgien- Mother: Han sjunger fint och sången är väl helt okej, men inte klarar den sig så bra.

Moldavien- Wild Soul: Den här är bra! Hon har ett lågt register, dramatisk och powerful! Hoppas den placeras bra!

San Marino- Mabye: Det här är samma kvinna som sjöng facebook- sången! Det här är inte bra, bara konstig

Portugal- Quero ser tua: Det här är inte heller bra. Jag gillar att den är uptempo och lite sommarkänsla, men jag gillar inte den annars.

Näderländerna- Calm after the Storm: En fin country- sång, men lite för långsam och har inte ett så kallat climax.

Montenegro- Moj Svijet: En helt fin ballad, men jag gillar inte ballader så mycket.

Ungern- Running: Den här gillar jag fast dens lyrik är väldigt dyster. Jag hoppas att uppträdandet inte blir för dramatsikt

Semifinal 2

Malta- Coming Home: Heja Malta! Det här är något det! Snälla vinn!! Den är så fin och har en bra rytm! Jag får gåshud när jag lyssnar på den.

Israel- Same Heart: Bara underlig. jag fattar mig inte på den här sången.

Norge- Silent Storm: Den här är nog min favoritballad! han har en underbar röst och den är inte uppbyggd som en vanlig ballad. Kanske vi flyttar oss från Sverige via Danmark till Norge? :)

Georgien- Three Minutes to Earth: Den här har en trevlig rytm, men för konstig och jordnära för mig

Polen- My Slowianie: NEJ NEJ NEJ! Det här är bara så fel! De har förstört fin muski med en hemsk text+ musikvideon. Men trots det tror jag att den klarar sig helt bra,

Öterrike- Rise like a Phoenix: Vilken kraftig ballad! Jag får genast James bond i huvudet när jag hör den här. Det enda somm jag bara inte får från huvudet är: Varför måste han ha skägg på sig som kvinna??


Finland- Something Better: Heja Finland!! Nu har vi en ordentlig sång med! Jag bara älskar den här sången, jag lyssnar på den hela tiden! De är så begåvade och duktiga. Jag hoppas att den klarar sig, men den kan lite glömmas bort. FINLAND!!!

Irland- Heartbeat: Säker val från Irland. Det är fint hur det kommer lite folkmusik i bakgrunden.

Vitryssland- Cheesecake: Herre Gud! det här är bara skit! Musikvideon påminner om Robin Thicke, och själva sången är så usel!

Makedonien- To the Sky: Den ähr sången är nog bra och kraftig, men kvinnan som uppträder är bara så rolig! När ni tittar på det så måste ni titta på hennes kroppsspråk, ni kommer få ett gott skratt!

Grekland- Rise Up: Den här är ju bra! Den är fräsch och uptempo. Man får bra stämning av sången!

Slovenien- Spet (Round and Round): Den här är inte så bra. Har inget annat att säga.

Rumänien- Miracle: Too much going on! De sjunger nog bra och kraftigt, men beaten är för svag, håller inte upp med deras röster.

The Big Five

Frankrike- Moustache: Den här är jätterolig och har bra rytm. Jag tror att den kommer att klara sig bra!

Italien-  La Mia Cittá: Jag gillar inte den här sången. Jag tycker att rock och italienska inte passar ihop.

Spanien- Dancing in the Rain: Fin ballad. Hon har bra och bärande röst. Lite enformig.

Storbritannien- Children of the Universe: Jag tycker att den är bra! Den har bra rytm, men jag tror att den kommer att bli bortglömd i massan.

Tyskland- Is it Right: Jag vet inte vad jag ska tycka om den här. den är lite confusing.


Enlig min åsikt är vinnaren antingen Armenien eller Malta. Dock tycker jag att Finland skulle förtjäna en vinst också, men det händer nog inte.

Roligt att ni orkade läsa allt, jag skriver om min vappen imorgon. ha det bra tills dess!
  


  
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar