måndag 26 maj 2014

Mu isamaa, mu õnn ja rõõm


Hej på er!

De senaste dagarna har varit en av de bästa dagarna i mitt liv! På torsdagen åkte jag alltså till Tallinn med tillvalshistorian och vi kom hem fredag kväll. På lördagen så var det obligatorisk skoldag där hela skolan åker till Stafettkarnevalen. På söndagen var jag och shoppa kläder till Fannys studentfest, riktigt nöjd med vad jag ska ha på mig!

Jag tänker börja med att berätta om lördagen. Vi var alltså där ca 4 timmar och man fick vara fritt där och göra (nästan) vad som helst. Jag tycker själv jättemycket om Stafettkarnevalen och hur alla finslandssvenskar från hela landet möts i en rolig tävling. Jag själv spenderade dagen med Sylvia, Nicki och Sofia. Vi fick sällskap av Sylvias kompis och hennes vän. Vi pratade, åt och bara chillade, sådant som man gör på sommaren. Det var jättetrevligt att lära känna nya människor! Själv var jag väldigt trött och hade sjukt i benen när vi hade gått så mycket i Tallinn.

Nu till Tallinn- delen! Jag måste fört säga att det var en av de bästa resorna jag har varit på! Vi åkte iväg alltså på torsdagen på morgonen. alla var konstigt pigga och laddade för att åka iväg! Jag tänkte göra nu likadant som på Nickis blogg att jag sätter bilder så kan jag lite beskriva, så behöver ni inte läsa mina romaner. Jag tror att jag sätter fredagens bilder i ett annat inlägg. Jag var glad när jag fick ta med Idas kamera så att jag fick bra bilder. Jag har också fotat bra material till bloggen, de får ni se senare :) (en liten parentes är att jag kom hem med 640 bilder, när jag har tagit bort alla dåliga så har jag ca hälften kvar av det ursprungliga mängden)

Spända men laddade människor färdiga för att åka!

Vi åkte med Tallink Star, ett riktigt bekvämt fartyg.

En excited bloggare!

Vi var på däcket och njöt av havet och tog samtidigt några bilder :)
På väg till hotellet

Vår första måltid i Tallinn, nam nam! 
Efter lunchen gick vi till Kiek in de kök, ett gammat kanontorn (namnet betyder kika in i köket, det var alltså så att man kunde kika efter fienden)

Inne i Kiek in de kök fanns ett museum om Bastionens gångar. Man fick inte ta bilder, men det var superbra, rekommenderar!
Efter det gick vi på rundvandring i gamla stan. vi var nog också samtidigt på väg till ett annat museum.


Tjocka Margareta, ett annat kanontorn.
Vi var till sjöfartsmuséet. Jag fick inga bra bilder därifrån, men fint var det också där! Utanför fanns också en del militärbilar.
På kvällen åt vi i Vapiano, det var sååå gott! jag åt spaghetti med tomatsås och mozzarella!

till efterrätt åt jag en panna cotta, mums!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar