lördag 5 juli 2014

Let's be alone together

Morjens!

Som jag skrev i mitt förra inlägg så skulle jag berätta mera om den stil inom inredning som står mig nära. Så här får ni ett helt lass med inredning.

Jag tror inte att min inredningsstil har något speciellt namn, det är en blandning av lite allt möjligt. Jag kallar det för svart-vit New York inspirerad stil med inslag av trä och rött. Om ni inte förstod vad jag menade så ska jag försöka förklara min stil men bilder. Några bilder är från nätet, andra har jag själv tagit. Jag har också bilder på saker jag tycker är fina.

Dynorna i mitt rum visar jättefint den färgskala jag gillar
Jag tänker börja med färgskalan som jag gillar. Svart och vitt är ju motsatta färger som ni vet. De är även hårda färger som står ut. När de sätts i ett rum ser det så fint ut! De tar ut varandra och får en modern look. Det finns också svart-vita rum som ser helt förfärliga ut! Om det inte finns en balans mellan färgerna så funkar det inte. Man måste också tänka ut noga vart man sätter ut sakerna så att det blir balans i det hela, man måste titta på helheten.
Grå färg är något jag har på sistone blivit förtjust i. Den är mjukare än svart och vitt så rummet får också en mjukare sida. Det som jag också tycker om grå är att den är lite av en skugga åt svart och vit. Man behöver inte mycket av den färgen för att mjuka upp i inredningen.
Den röda färgen kom på något sätt naturligt i bilden. Kanske det är på grund av att den följer temat USA (röda färgen på flaggan). Den röda som jag använder är också en hård färg. Den finns där för att ge liv och djup i inredningen. Jag försöker använda den som betoningsfärg, om den tar över inredningen blir det inte bra.

Träet är något jag alltid har tyckt om! Den ger mjukhet till hela färgskalan och knyter ihop alltsammans. Det som jag inte gillar är när man blandar olika färgers trä. Fast det sägs att det går riktigt bra så kan jag inte stå ut med det. De tränyanserna jag gillar är den riktigt mörka nyansen och den ljusa nyansen. 


Nu när jag har berättat om min färgskala så ska jag visa vad som jag tycker är fint enligt mig.
Jag tänker börja med den här bilden. När vi bor i ett höghus finns det vissa regler med vad man år göra i sitt rum. Bilden är ett exempel på vad man inte skulle få göra. På grund av det så dår det här fortsätta finnas i mina tankar. Silhuetten på en stad följer perfekt New York- temat och det ser så elegant ut. jag får bara hoppas att jag i något skede får göra en sådan här.

Till näst: Tegelvägg. Det är såå fint! Det är industriellt och ger en rå känsla. Det finns ju också tapet som har tegel tryckt på, det är också fint, men det slår inte det riktiga. Det är synd att människor inte uppskattar tegelväggar inomhus.
I bilden vill jag koncentrera mig på bokhyllan. Att ha en sådan utställnings"vägg" är ju rena drömmen! Man skulle kunna byta saker där alltid då och då och visa vad man tycker om. Något liknande ska jag nog ha nångång i framtiden!


Här har ni ännu en samling av bilder på vissa detaljer i mitt rum som följer det tema jag skulle villa ha i mitt rum. Som ni ser är allt svart-vitt och har lite av en koppling till New York. 

Hoppas ni har fått mera grepp på min inredningsstil och ge gärna kommentarer!
Ha det bra!

1 kommentar:

  1. Gillar också NY-stilen, den passar perfekt in i din stil. Likaså tegelväggen, tänk om man hade ett gammalt hus med några tegelväggar kvar. Lycka... Svart-vitt är också mina favoriter och med hjälp av dem kan man åstadkomma vad som helst när man kopplar ihop dem men någon kontrastfärg (som du har rött..). Det är för övrigt jättesvårt att förklara sin egen inredningssmak, men du lyckades riktigt bra. Du har en klar vision.. Själv är jag just nu lite "stars&stripes"-fan, vill få in lite sådant i vårt hem. Köpte just en matta men det temat som jag väntar ivrigt på.. vet nog inte ännu var den blir placerad..;).

    SvaraRadera